image image image image image
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua

Єдиний шлях до зростання запорізької промисловості  в майбутньому — зміни вже сьогодні

16:54 18.06.2015

Промисловість України дає понад 3 млн. робочих місць та забезпечує створення не менше 20% ВВП. Водночас промислове виробництво в Україні знижується з серпня 2012 року. Загалом за 2012 р.-10 міс. 2014 р. спад у промисловості склав 15,2%, і падіння продовжується.

Через падіння обсягів виробництва кількість працюючих в промисловості за цей період знизилася на 175 тис. чол., в т.ч. в машинобудуванні — на 80 тис. чол., насамперед в східних областях. Стан сектора є незадовільним через низку системних проблем, таких як відсутність дієвих економічних стимулів суб’єктів господарської діяльності здійснювати переоснащення виробничих потужностей, вкладати кошти у розробку нових видів продукції та освоювати виробництво високотехнологічних товарів, докладати зусиль для просування продукції на зовнішні ринки; несприятливий інвестиційний клімат та недостатні обсяги іноземних інвестицій; високі відсоткові ставки за кредитами і нерозвинений ринок капіталу; недостатній захист інтелектуальної власності в Україні; слабкий розвиток інфраструктури.

В середньостроковій перспективі можливо зупинити спад і забезпечити стале зростання промислового виробництва не менше 7% в рік шляхом підвищення конкурентоздатності продукції вітчизняних компаній та їх інтеграції в глобальні ланцюги вартості, а також створити нові робочі місця.

Металургія, машинобудування та гірничо-добування — це три кити, на яких стоїть промисловість Запорізької області. Разом вони становлять 1500 підприємств, 250 — великих  і 30 — промислових гігантів. В Україні Запоріжжя займає 3 місце за обсягом реалізації промислової продукції.

Продукція запорізьких промислових підприємств користується попитом у ста тридцяти країнах світу. В першу чергу — це країни СНД, Азії та Євросоюзу. Проте, аби масово постачати свою промислову продукцію на європейські ринки, потрібно зробити декілька вагомих кроків, серед яких — правильна сертифікація та відповідна якість товару. Роман Писарєв, заступник директора департаменту промисловості та розвитку інфраструктури Запорізької облдержадміністрації, зазначає:

— Запоріжжя відоме своїми промисловими металургійними гігантами, такими як «Запоріжсталь», «Дніпроспецсталь», «Запорізький завод феросплавів», «Титано-магнієвий», також наші світові бренди, такі як Моторобудівний завод, трансформаторний завод, автомобілебу-дівний завод. Незважаючи на кризу в країні, наші підприємства продовжують випуск нових видів продукції. Так, «Запоріжсталь» побудувала лінію кислотного травлення, яка дозволить значно скоротити викиди шкідливих речовин у Дніпро, «Дніпроспецсталь» освоює та оновлює кисневе виробництво, «Мотор Січ» освоює випуск легких вертольотів, «Прогрес» працює як в якості позитивного прикладу з ЄС з випуску двигунів для малої авіації.

Головні правила гри на євроринку — висока якість продукції та надійність поставок. Наразі цим похвалитися можуть лише одиниці. Головна проблема на сьогодні, як і раніше, — сертифікація продукції, яка потребує додаткових інвестицій.

Давид Стулік, прес-аташе Представництва ЄС в Україні, зауважує:

Потрібно інвестувати у ці сектори, щоб досягти європейських стандартів. Якщо вам вдасться це в Запоріжжі, то ви будете конкурентоспроможними, бо у вас, в Україні є багато складових успіху, таких, як оплата робочої сили, доступ до сировини — вони є набагато дешевшими, ніж в Європі, тому можна бути конкурентоспроможними. Запоріжжю та і всій Україні можна взяти чеський приклад, де теж були побоювання, як у вас в Україні, як у вас в місті, що люди залишаться без роботи, що нема перспективи для українського автопрому, є приклади, які це заперечують і показують, що є інші можливості.

В Чехії, ще в радянські часи, були підприємства, які виготовляли автомобілі. Коли їх почали приватизовувати та продавати іноземним інвесторам, було багато побоювань, що ці фабрики перестануть виробляти і замість цих автівок прийде така навала машин із Західної Європи. А сталось навпаки — ці виробники почали інвестувати виробництво у нас, бо тут дешевша робоча сила і ресурси. Зараз Чехія є країною, яка виробляє найбільшу кількість авто на душу населення, і це ті автівки, які відповідають міжнародним стандартам безпеки.

В Запорізькій області вже зараз є позитивні приклади співпраці промислових підприємств з європейськими партнерами. Наприклад, компанія «Метпромсервіс» постачає свою продукцію на європейський ринок протягом 15 років з 2003 року.

Порівняно з промисловими гігантами — це невелике підприємство, на якому працює 144 особи, але саме це підприємство виробляє феронікель та феротитан, якістю якого задоволена сама Європа. Імпортувати свою продукцію компанія «Метпромсервіс» почала ще в 2003 році, задовго до підписання Угоди про асоціацію з ЄС. Як зазначає директор компанії Фелікс Кусаєв: «Вихід на європейський ринок був непростим. Ми пройшли цей шлях ще 10 років тому. Ця процедура зайняла немало часу та сил, була велика тяганина з документами». Але зараз компанія вий-шла на ринки Німеччини, Англії та Голландії, компанія виробляє близько 6% феронікелю світового ринку. Весь процес виготовлення відповідає європейським стандартам, адже без цього ніякої співпраці не було б. І тепер навіть європейці приїжджають до України, щоб перейняти досвід у цієї компанії.

Ростислав Шурма, генеральний директор металургійного комбінату «Запоріжсталь», у ток-шоу «Запоріжжя. Територія можливостей» на телеканалі ТВ-5 коментував:

— Навіть на сьогодні не існує жодних принципових перепон для входу європейських постачальників на український ринок. Він і сьогодні відкритий. Європейський ринок хоч і не росте зараз, але це дуже великий ринок об’ємом 450 млн. платоспроможних громадян. Не потрібно розраховувати на чиюсь допомогу. Нам потрібно змінити себе, змінити підхід і тоді, я впевнений, можна повторити і досвід Словаччини, і досвід Китаю. Безумовно, кожен з нас повинен хотіти, змінюватися і рухатись, а на державному рівні я скажу коротко: потрібна професійна влада, яка справді хоче щось змінити.

Як вітчизняні, так і європейські експерти стверджують, що протягом найближчих 1-2 років Україні та українським підприємствам необхідно інтенсифікувати інвестиційні процеси модернізації та розвитку інфраструктури і виробничих фондів, які створять попит на продукцію вітчиз няних промислових підприємств. Це дозволить компенсувати втрати обсягів експорту в Росію, зупинити спад промислового виробництва, зберегти робочі місця та знизити соціальну напругу, особливо в східних областях.