image image image image image
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua

Об`єднання громад дасть великі переваги кожному селянину

12:04 13.08.2015

Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» регулює відносини, що виникають у процесі добровільного об’єднання громад сіл, селищ, міст. Кабінет Міністрів України на виконання цього закону прийняв постанову «Про затвердження Методики формування спроможних територіальних громад».

IMG_8485З метою реалізації основних норм та положень зазначеного закону Запорізька обласна державна адміністрація створила Офіс реформ, який повинен був розробити Проект Перспективного плану спроможних територіальних громад області, а в районах та містах обласного значення були створені робочі групи з опрацювання пропозицій до Проекту Перспективного плану.

Обговорення цих питань в Мелітопольському районі проходило бурхливо, була гостра полеміка, звучали звинувачення на адресу центральної та обласної влади щодо ігнорування принципу добровільності об’єднання. І, нарешті, 7 липня поточного року на 44-й позачерговій сесії Запорізької обласної ради Проект Перспективного плану формування територіальних громад після декількох спроб був погоджений. Шляхи реалізації Перспективного плану та принципи об’єднання громад цікавлять багатьох жителів району, тому ми звернулися до голови Мелітопольської районної державної адміністрації Олександра Мангула з проханням дати коментар з цього приводу.

— Олександре Анатолійовичу, народ вже звик до того, що влада його дурить, коли мова йде про реформи. Тобто слова звучать гарні, а все залишається по-старому…

— Успішність будь-якої реформи залежить від розуміння її змісту і суті усіма учасниками таких відносин. У нашому випадку, реформа адміністративно-територіального устрою громад торкається кожного мешканця села, селища і міста. Це потребує, як ніколи, прозорості, виваженості, чесного партнерства, взаємодії і взаєморозуміння, широкої роз’яснювальної роботи і, головне, забезпечення всіх необхідних ресурсів для якісного завершення цієї надзвичайно важливої і водночас вразливої реформи. Влада завжди дурила людей. Тому ця реформа, ці перетворення — рубікон для влади. ЇЇ успішність — це буде початком зародження довіри людини, громадянина до влади, провал — остаточне втрачання надій на краще життя і безповоротне розчарування і зневіра в державних органах влади. Прийняття Перспективного плану — це тільки початок великої та копіткої роботи з реформуванню місцевого самоврядування.

— Яке ж тут добровільне об’єднання,  коли обласна рада вже затвердила план формування територій?

— Схвалений обласною радою документ називається Проект Перспективного плану формування територій і він визначає конфігурацію, рамки спроможних територій та відповідність можливих нових формувань Методиці, затвердженої Урядом. В черговий раз стверджую, що добровільне об’єднання територіальних громад є головним принципом реформи. Президент України П.О. Порошенко неодноразово підкреслював, що мова йде тільки про добровільне об’єднання і він як Гарант Конституції не допустить «компанійщини». І в цьому є запорука проведення реформи виключно з духом і вимогами відповідного закону.

— Перспективний план прийнятий. Що далі, які кроки повинна зробити влада з його  реалізації?

— Я наголошую, що схвалений обласною радою Проект Перспективного плану — це початок роботи, це орієнтир на формування територій. А далі законом передбачені конкретні дії учасників цього процесу. Я їх умовно розділив би на три етапи. Перший етап — це ініціювання добровільного об’єднання територіальних громад. Відповідно до статті 5 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» ініціаторами добровільного об’єднання можуть бути: сільський, селищний, міський голови; депутати відповідних рад (не менше, як третина від загального складу); члени територіальної громади, в порядку місцевої ініціативи; органи самоорганізації населення відповідної території. Потім проводиться вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об’єднання, після чого ця пропозиція подається до відповідної ради для надання згоди на це об’єднання та делегування представників до спільної робочої групи. Наприклад, Мирненська селищна рада вивчила пропозиції своїх депутатів та членів громади щодо об’єднання з громадою села Семенівка, розглядає ці пропозиції на сесії та приймає відповідне рішення. Другий етап — це підготовка пропозицій про об’єднання. На цьому етапі голова відповідної ради (в нашому випадку — голова Мирненської селищної ради), після прийняття радою рішення про надання згоди на добровільне об’єднання надсилає пропозиції про таке об’єднання голові суміжної територіальної громади (у нашому випадку — сільський голова Семенівської сільської ради) для проведення громадського обговорення та прийняття відповідного рішення. Третій етап — це підготовка проектів рішень про добровільне об’єднання громад. Рішення рад передбачає перелік громад, що об’єднаються, визначення адміністративного центру та план організаційних заходів щодо добровільного об’ єднання територіальних громад. Потім проекти рішень, після проведення громадських обговорень (а ця норма закону є обов’язковою), виноситься на сесію відповідної ради, де, із урахуванням результатів громадського обговорення, схвалюються. Схвалені проекти рішень подаються в обласну державну адміністрацію для надання висновку щодо їх відповідності Конституції та законам України. У разі відповідності поданих проектів рішень щодо добровільного об’єднання громад Конституції та законам України сільські, селищна та міська ради приймають остаточне рішення про   об’єднання.

— Тож, який буде адміністративно-територіальний устрій Мелітопольського ра-йону у разі реалізації Проекту Перспективного плану та прийняття відповідних рішень селищною та сільськими радами?

— Сьогодні у складі району 1 селищна рада та 15 сільських рад. Відповідно до Проекту Перспективного плану, затвердженого Запорізькою обласною радою, передбачено 7 територіальних спроможних громад. Це сама велика їх кількість із усіх районів області. Передбачається створення об’єднаних громад у складі: Вознесенської, Астраханської та Новопилипівської сільських рад; Костянтинівської та Мордвинівської сільських рад; Новгородківської, Полянівської та Новомиколаївської сільських рад; Терпіннівської, Світлодолинської та Промінівської сільських рад; Мирненської селищної та Семенівської сільської рад; Новенської та Фруктовської сільських рад. Поки що не визначеним є об’єднання Новобогданівської сільської ради з Мар’янівською сільською радою Михайлівського району. Над цим ще потрібно працювати.

— Чи існують межі формування об’єднаних громад?

— Укрупнення території громад не може бути довільним, воно має свої логічні межі. Відстань від центру громади до її найдальшого населеного пункту має бути такою, щоб у екстрених випадках її не довше ніж за 30 хвилин могли подолати пожежна команда, швидка допомога, міліцейський патруль. Наприклад, якщо буде прийнято рішення про добровільне об’єднання Терпіннівської, Світлодолинської та Промінівської територіальних громад в спроможну об’єднану громаду з адміністративним центром в селі Терпіння, то на надання екстреної допомоги жителям сіл Орлове, Відрадне, чи іншого найбільш віддаленого села не повинно перевищувати визначений час. Питання визначення меж нових об’єднаних громад вирішується органами влади обласного рівня з урахуванням як об’єктивних критеріїв так і думки громадян.

— Якими повноваженнями будуть наділені органи місцевого самоврядування в об’єднаних громадах?

— Відповідно до Закону України «Про місцеві органи самоврядування в Україні» територіальні органи самоврядування мають власні повноваження та повноваження, делеговані органами виконавчої влади. Але в об’єднаних громад вони будуть розширені. Власні повноваження об’єднаних територіальних громад будуть такі: планування розвитку громади та формування бюджету; економічний розвиток, залучення інвестицій, розвиток підприємництва; управління земельними ресурсами і тими, які знаходяться за межами населених пунктів, надання дозволів на будівництво, прийняття будівель в експлуатацію; розвиток місцевої інфраструктури: утримання та будівництво доріг, тепло-, газопостачання і водовідведення; благоустрій території; організація пасажирських перевезень на території громади; громадська безпека силами місцевої (муніципальної) міліції, пожежна охорона. Делеговані повноваження об’єднаних територіальних громад передбачають: соціальна допомога через територіальні центри (в громадах); адміністративні послуги через центри їх надання (в громадах); управління школами та дитсадками; первинна медична допомога; утримання та організація клубів, бібліотек, стадіонів, спортивних майданчиків. Слід зазначити, що об’ єднані територіальні громади отримують весь спектр повноважень, які сьогодні мають міста обласного значення, наприклад, місто Мелітополь. Крім того, в об’єднаних громадах мешканці мають бути забезпечені послугами, що надаються органами державної влади, а саме: виплата пенсій, субсидій, забезпечення пільгами; контроль санітарного та епізотичного стану; казначейське обслуговування; реєстрацію актів цивільного стану. Таким чином, розподіл повноважень — це один із головних принципів децентралізації, відповідно до якого, найбільше повноважень мають мати ті органи влади, які є найближчими до людей і на рівні яких вирішення завдань та надання послуг є найбільш ефективним та найменш ресурсовитратним.

Продовження читайте у спецвипуску газети «Новий день» на стор.2