image image image image image
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua

Професія юрист та реформування юридичних послуг в Україні

ministerstvo-yustitsiyi-ukrayiniАдвокати, прокурори, судді, державні виконавці та реєстратори, нотаріуси. Всіх цих фахівців поєднує одне головне слово – юрист.

Професія юриста користується серед випускників шкіл великим попитом, саме тому, не зважаючи на скорочення в останні роки державного замовлення, прослідковується тенденція збільшення набору абітурієнтів на контрактну форму навчання. Діє загальновідоме правило економіки: попит породжує пропозицію. Так, кожного року 268 вищих навчальних закладів України випускають юристів. Кожна юридична фірма, адвокатське об’єднання, державний орган чи підприємство прагне мати у себе в штаті юриста, який отримав якісну освіту та має за плечима декілька років практичної діяльності.

У даний час, у період економічної кризи, коли припиняють свою діяльність ряд підприємств та скорочується кількість працівників, у роботодавців, які залишаються на плаву та розвивають свій бізнес, є гарна можливість найняти на роботу справжнього спеціаліста за помірну заробітну плату.

Останній рік відзначився початком інтенсивного реформування українського законодавства. Одними з найбільш обговорюваних у суспільстві стали запроваджувані зміни у системі міліції, прокуратури, судів, виконавчої служби тощо. Таким чином, значна кількість колег-юристів починає працювати по-новому.

На даний час юридичні послуги надаються як адвокатами (адвокатськими об’єднаннями, бюро), так і суб’єктами підприємницької діяльності – юридичними особами (юридичними фірмами, юридичними компаніями) та фізичними особами-підприємцями, які реєструють вид своєї економічної діяльності за кодом 69.1 «Діяльність у сфері права», що передбачає юридичне представництво, надання консультаційних послуг і захист інтересів в судах.

Якраз питання монополії адвокатів є основним і найгострішим у процесі запровадження реформ адвокатури.

Низка законопроектів, зареєстрованих у Верховній Раді України, передбачають монополію адвокатів на представлення інтересів клієнтів у судах.

Конституційний суд вирішив, що положення ч. 1 ст. 59 Конституції «кожен має право на правову допомогу» треба розуміти як гарантовану державою можливість будь-якій особі незалежно від характеру її правовідносин з державними органами, органами місцевого самоврядування, об’єднаннями громадян, юридичними та фізичними особами вільно, без неправомірних обмежень отримувати допомогу з юридичних питань в обсязі і формах, як вона того потребує.

Підставами для запровадження  монополії адвокатури на ведення справ у судах автори законопроектів називають те, що держава в такий спосіб бере на себе обов’язок забезпечувати можливість надання кваліфікованої правової допомоги, так як виключно адвокати мають право надавати правову допомогу лише після складання ними кваліфікаційного іспиту та стажування, та, крім того, тільки вони несуть дисциплінарну відповідальність за неякісну правову допомогу.

Проект Закону України № 1794 від 19 січня 2015 року «Про внесення змін до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» та деяких законодавчих актів України» (щодо набуття статусу адвоката, відновлення гарантій адвокатської діяльності, удосконалення форм і видів адвокатської діяльності, формування та діяльності органів адвокатського самоврядування) передбачає права адвокатів, адвокатських бюро та об’єднань самостійно обирати систему і порядок оподаткування доходів від провадження адвокатської діяльності, в тому числі спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.

Отже, якщо разом з монополізацією адвокатської діяльності будуть запроваджені й зміни у системі оподаткування, то цей процес пройде з мінімальними втратами юристів.

Головний спеціаліст відділу судової роботи та міжнародного співробітництва Головного територіального управління юстиції В.Е.Біла