image image image image image
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua

Оприлюднення публічної інформації у формі відкритих даних

32392 У 2016 році виповнюється 5 років з дня набрання чинності Законом України „Про доступ до публічної інформації” (9 травня 2011 року).

Цей Закон був покликаний сприяти відкритості діяльності органів влади, їх підзвітності суспільству, надав можливість фізичним і юридичним особам отримати інформацію за інформаційним запитом у строк не більше п’яти робочих днів і зобов’язав розпорядників інформації, визначених Законом, не тільки надавати повну, актуальну інформацію у відповідь на запит, але й оприлюднювати інформацію у визначені Законом строки та вжити організаційних заходів для забезпечення реального доступу до інформації про свою діяльність.

За п’ять років сприйняття інформації про діяльність органів влади змінилося в сторону розуміння, що вся інформація є публічною, і лише законом визначені підстави, на яких обмежується доступ до публічної інформації.

Відповідно до статей 15, 18 Закону суб’єкти владних повноважень (органи державної влади та місцевого самоврядування) оприлюднюють інформацію про свою діяльність на своїх веб-сайтах та здійснюють реєстрацію інформації, яка знаходиться у них, наприклад, на офіційному веб-сайті Головного територіального управління юстиції у Запорізькій області (www.justzp.gov.ua) та в Системі обліку публічної інформації Головного територіального управління юстиції у Запорізькій області (https://publinfo.minjust.gov.ua/zaporiz/).

Пункт п’ять частини першої статті 3 Закону передбачає як одну з гарантій забезпечення права на доступ до публічної інформації здійснення парламентського, громадського та державного контролю за дотриманням прав на доступ до публічної інформації.

Протягом усього часу дії Закону громадськими організаціями періодично здійснювався моніторинг відкритості органів влади та розроблялися методичні посібники як для працівників розпорядників інформації, так і для запитувачів інформації. З результатами останнього моніторингу та найновішими публікаціями можна ознайомитись на сайті http://access-info.org.ua/.

У Верховній Раді України 18 червня 2014 року відбулись парламентські слухання на тему «Законодавче забезпечення розвитку інформаційного суспільства в Україні», за результатами яких було прийнято постанову від 03.07.2014 № 1565-VII.

На виконання Рекомендацій зазначених парламентських слухань, Засад державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційної стратегії) на 2014 — 2017 роки, затверджених Законом України від 14 жовтня 2014 року № 1699-VII, а також Плану заходів з реалізації в Україні Ініціативи „Партнерство „Відкритий Уряд” у 2014 – 2015 роках Верховна Рада України прийняла 09 квітня 2015 року Закон України № 319-VIII „Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних”, чим зробила наступний крок на шляху підвищення рівня відкритості публічної інформації.

Цим Законом було доповнено Закон України „Про доступ до публічної інформації” статтею 10-1 „Публічна інформація у формі відкритих даних”, якою передбачено обов’язок розпорядників інформації надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах. Завдання створити та забезпечити функціонування Єдиного державного веб-порталу відкритих даних було покладено на Державне агентство з питань електронного урядування.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 „Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних” було затверджено перелік обов’язкових наборів даних про діяльність розпорядників інформації, визначено вимоги до форматів даних, реєстрів даних, розміщення інформації на єдиному веб-порталі та на офіційних веб-сайтах розпорядників інформації.

Єдиний державний веб-портал відкритих даних (http://data.gov.ua/) почав працювати у тестовому режимі з 28 грудня 2015 року.

Головна мета створення цього веб-порталу – дати користувачам можливість доступу до впорядкованих наборів даних, які придатні до автоматизованої обробки без попереднього втручання людини з можливістю подальшого використання в найрізноманітніших цілях, зокрема, для наукових досліджень, інновацій, у бізнес-проектах, а також для здійснення громадського контролю за діяльністю органів державної влади та органів місцевого самоврядування тощо.

Згідно з принципами Ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд», до якої Україна приєдналася в 2011 році, держави-учасниці зобов’язуються підвищити доступність інформації про діяльність державних органів на кожному рівні влади, а інформація, в свою чергу, повинна надаватися ними вчасно та мати високу цінність (у тому числі й «сирі дані»), а також міститися у форматах, які громадяни можуть легко знайти, зрозуміти, використати та в подальшому неодноразово використовувати.

Саме тому на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних розміщується одна й та сама інформація в двох формах – придатній для сприйняття людиною та придатній для автоматизованого машинозчитування.

Будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних, отриману через Портал, з обов’язковим посиланням на джерело отримання такої інформації.

Відповідальна особа з питань доступу до публічної інформації в Головному територіальному управлінні юстиції у Запорізькій області Наталія Кравченко