image image image image image
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua
Загружаем курсы валют от minfin.com.ua

Здійснення примусового виконання рішень відповідно до нового Закону України «Про виконавче провадження»

Міністерство-юстиції-УкраїниУ газеті «Голос України» опубліковано Закон України «Про виконавче провадження» від 02.06.2016 р. № 1404-VІІІ (далі — Закон № 1404), що набере чинності одночасно із Законом України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» від 02.06.2016 р. № 1403-VІІІ (через 3 місяці після дня опублікування — 05.07.2016 р.).

Відповідно до цього Закону примусовому виконанню підлягають рішення на підставі таких виконавчих документів:

  • виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України;
  • ухвал, постанов судів у цивільних, господарських, адміністративних справах, справах про адміністративні правопорушення, кримінальних провадженнях у випадках, передбачених законом;
  • виконавчих написів нотаріусів;
  • посвідчень комісій по трудових спорах, що видаються на підставі відповідних рішень таких комісій;
  • постанов державних виконавців про стягнення виконавчого збору, постанов державних виконавців чи приватних виконавців про стягнення витрат виконавчого провадження, про накладення штрафу, постанов приватних виконавців про стягнення основної винагороди;
  • постанов органів (посадових осіб), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених законом;
  • рішень інших державних органів та рішень Національний банку, які законом визнані виконавчими документами;
  • рішень Європейського суду з прав людини з урахуванням особливостей, передбачених Законом «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», а також рішень інших міжнародних юрисдикційних органів у випадках, передбачених міжнародним договором України;
  • рішень (постанов) суб’єктів державного фінансового моніторингу (їх уповноважених посадових осіб), якщо їх виконання за законом покладено на органи та осіб, які здійснюють примусове виконання рішень.

Примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів».

Також цим Законом вносяться зміни до низки законодавчих актів з метою впровадження змішаної системи виконання рішень, зокрема, шляхом модернізації органів державної виконавчої служби, а також запровадження інституту приватних виконавців.

Як зазначається, приватним виконавцем може бути громадянин України, уповноважений державою здійснювати діяльність із примусового виконання рішень у порядку, встановленому законом. Приватний виконавець є суб’єктом незалежної професійної діяльності. Приватним виконавцем може бути громадянин України, який досяг 25 років, має вищу юридичну освіту не нижче другого рівня, володіє державною мовою, має стаж роботи в галузі права після отримання відповідного диплома не менше двох років та склав кваліфікаційний іспит.

При цьому нормативно-правовим актом визначено перелік рішень, що не можуть виконуватися приватними виконавцями, серед яких випадки, за якими боржником є держава, державні органи, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, державні та комунальні підприємства, установи, організації, юридичні особи, які фінансуються виключно за кошти державного або/та місцевого бюджетів, або частка держави у статутному капіталі яких перевищує 25 %, а також рішення, які передбачають вчинення дій щодо майна державної чи комунальної власності, рішення про вселення і виселення фізичних осіб та інші.

Окрім того:

  • в окремих випадках передбачено можливість утворення виконавчих груп (за наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення чи в разі виконання зведеного виконавчого провадження);
  • запроваджено автоматизацію процедур виконання рішень шляхом електронної реєстрації документів, повного фіксування процесуальних рішень і виконавчих дій в автоматизованій системі;
  • оптимізовано строки проведення виконавчих дій;
  • удосконалено систему відрахувань із заробітної плати й інших доходів боржника тощо.

Серед інших змін — передбачено формування відкритого Єдиного реєстру боржників, що вестиметься з метою оприлюднення в режимі реального часу інформації про невиконані майнові зобов’язання боржників і запобігання відчуженню боржниками майна.

Головний спеціаліст сектору аналітики  та статистики Управління державної  виконавчої служби Головного  територіального управління юстиції  у Запорізькій області 

Ю. Котькорло